Jak rozpoznać zużyte sprzęgło hydrokinetyczne?

CategoriesPrzemysł i technika

Skrzynia biegów to kluczowy element konstrukcyjny każdego auta osobowego. Od lat najbardziej popularne są wersje manualne, w których niezwykle ważną rolę odgrywa tzw. sprzęgło hydrokinetyczne. Jego zadanie polega bowiem na płynnym przenoszeniu momentu obrotowego z jednego wału na drugi (w oparciu o zjawisko bezwładności cieczy), co pozwala na bezproblemowe przełączanie biegów. Omawiany komponent z powodu intensywnej pracy z czasem zużywa się i wymaga wówczas naprawy.

Kilka podstawowych symptomów

Standardowe sprzęgło hydrokinetyczne składa się przede wszystkim z wydajnej pompy oraz specjalnej turbiny. W trakcie funkcjonowania generuje całkiem sporą ilość ciepła i jest poddawane dużym obciążeniom, dlatego może ulegać różnego rodzaju awariom. Głównym niepokojącym objawem jest w tym przypadku wyraźny spadek osiągów pojazdu – nie tylko na prostej drodze, ale też w trakcie wyprzedzania i na zakrętach. Towarzyszy temu niemal zawsze nadmierne ślizganie się sprzęgła ciernego, co każdy kierowca jest w stanie stosunkowo szybko zauważyć. Drugi typowy symptom to specyficzne odgłosy wydobywające się bezpośrednio ze skrzyni biegów. Pojawiają się one zazwyczaj w momencie gwałtownego ruszania z miejsca, a są rezultatem nacierania na siebie płytek znajdujących się wewnątrz sprzęgła. Niekiedy też mamy do czynienia ze wzrostem zużycia paliwa (strata pieniędzy) i wolniejszym uzyskaniem maksymalnej prędkości. Niezależnie od rodzaju problemu, konieczna jest zawsze naprawa sprzęgła hydrokinetycznego w profesjonalnym serwisie. W przeciwnym razie wzrasta ryzyko wypadku, a codzienna jazda staje się prawdziwą udręką.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwa × 3 =