Współczesna gospodarka charakteryzuje się bardzo wysoką konkurencyjnością. Z tego powodu prowadzenie autonomicznego biznesu jest obarczone ogromnym ryzykiem niepowodzenia. Na szczęście istnieje rozsądna alternatywa w postaci franczyzy, czyli sprzedażowej działalności gospodarczej opartej na ścisłej współpracy prawno-finansowej z uznaną i cenioną powszechnie firmą (pod jej marką). Takie specyficzne połączenie sił przynosi kilka wartościowych korzyści, które zostaną wymienione w dalszej części artykułu.
Kluczowe zalety franczyzy to przede wszystkim ułatwiony start na rynku oraz brak konieczności wymyślania własnego pomysłu. Nie trzeba budować biznesu od podstaw, gdyż od razu mamy zagwarantowaną rozpoznawalność, a od firmy-matki otrzymujemy wszelkie niezbędne zasady prawidłowego prowadzenia działalności (tzw. know-how), które eliminują szereg prostych błędów. Rozwijamy się zatem zgodnie z wypracowanym wcześniej, a co najważniejsze sprawdzonym programem. Ryzyko jest w tym przypadku stosunkowo niewielkie, choć oczywiście nie zostaje wyeliminowane w stu procentach. Dodatkowym atutem jest z pewnością kompleksowe wsparcie ze strony franczyzodawcy, obejmujące m.in.: pomoc w znalezieniu optymalnej lokalizacji i negocjowaniu cen u kontrahentów, regularne szkolenia dla zatrudnionych osób, dostarczanie atrakcyjnych artykułów promocyjnych, promowanie placówki w mediach, dostęp do ogromnej bazy klientów i nowoczesnego oprogramowania, a także udzielanie pomocy w zakresie rekrutacji pracowników. Jak by tego było mało, już na wstępie omijamy główne bariery hamujące rozwój, takie jak regulacje prawne (np. licencje, uprawnienia), wymagania kapitałowe czy przyzwyczajenia klientów.