Centralne smarowanie to system, który zapewnia smarowanie ruchomych części w obrębie maszyny lub procesu.
Głównym celem centralnego smarowania jest zapewnienie smarowania ruchomych części sprzętu. Zmniejsza to zużycie sprzętu, wydłuża jego żywotność, poprawia wydajność i zmniejsza koszty utrzymania. W niektórych przypadkach centralne smarowanie może również poprawić jakość produktu.
Systemy centralnego smarowania są często stosowane w takich branżach jak górnictwo, produkcja, przetwórstwo żywności oraz przemysł naftowy i gazowy.
Do najczęstszych typów systemów centralnego smarowania należą:
Automatyczny układ centralnego smarowania dostarcza środek smarny do mechanizmów automatycznie. Automatyczne centralne smarowanie składa się z pompy, zbiornika rezerwowego i przewodów dystrybucyjnych. Pompa napędza olej ze zbiornika poprzez linie dystrybucyjne do każdej pojedynczej przekładni w linii montażowej lub obrabiarce.
Ciśnieniowy układ smarowania wykorzystuje powietrze lub parę pod ciśnieniem do wtłaczania smaru przez przewód doprowadzający do łożysk, przekładni i innych ruchomych części w celu zmniejszenia tarcia między powierzchniami, które stykają się ze sobą podczas pracy. Ciśnieniowe systemy smarowania są zwykle stosowane w aplikacjach, w których nie ma wystarczająco dużo miejsca na otwartą obudowę przekładni. Smar jest przechowywany w zewnętrznym zbiorniku, zamiast w samej przekładni.
Otwarte skrzynie przekładniowe wykorzystują grawitację zamiast sprężonego powietrza lub pary do dostarczania smaru z zewnętrznego zbiornika do obudowy przekładni w stałym tempie podczas pracy, dzięki czemu każde koło zębate otrzymuje taką samą ilość smaru przez cały czas, niezależnie od tego, czy obraca się powoli czy szybko.