Świeżo upieczony właściciel łódź lub skutera wodnego staje przed dylematem przetransportowania go i zwodowania na wybranym przez siebie akwenie. Do transportu jednostek pływających służą specjalistyczne przyczepy podłodziowe. Są to konstrukcje dedykowane do przewożenie jednostek o określonej długości lub masie. Dlatego też w ofercie wielu producentów znaleźć można modele podłodziowe o różnorakim przeznaczeniu:
– lekkie przyczepy do transportu skuterów wodnych;
– przyczepy podłodziowe 1-osiowe do transportu mniejszych jednostek;
– przyczepy podłodziowe 2-osiowe do transportu dużych łodzi.
Aby na pokładzie przyczepy łódź spoczywała pewnie i stabilnie, zadbać należy o ich odpowiednie dopasowanie. W grę wchodzi tu kilka czynników, takich jak:
– rodzaj jednostki, dla której przeznaczona jest przyczepa – skuter (a może dwa skutery), czy łódź motorowa lub żaglówka;
– długość naszej jednostki – zdecydowanie złym pomysłem jest załadunek 8-metrowej łodzi na 5-metrową przyczepę;
– waga całego zestawu, a co za tym idzie Dopuszczalna Masa Całkowita – znaczenie ma wpis w dowodzie rejestracyjnym holownika oraz uprawnienia kierowcy;
– wyposażenie w hamulec najazdowy – przyczepy o DMC powyżej 750 kg obowiązkowo muszą taki system posiadać;
sposób wykonania wiązki elektrycznej przyczepy oraz rodzaj wtyczki – ta na 13 pin w odróżnieniu od standardowej z 7 pinami, obsłuży np. światła przeciwmgielne i zwiększy bezpieczeństwo kierowcy oraz cennego ładunku.