Akumulatory stosowane w pojazdach mają przede wszystkim zadanie magazynowania energii. Istnieje ich jednak kilka rodzajów i każdy przeznaczony jest do pracy w innych warunkach. W dzisiejszym poradniku dowiemy się czym różnią się od siebie baterie trakcyjne oraz rozruchowe.
W typowym samochodzie z silnikiem spalinowym mamy do czynienia z akumulatorem rozruchowym. Jak sama nazwa wskazuje, jego zadaniem jest głównie zapewnienie energii dla odpalenia motoru. Zapewnia on także rezerwuar energii, który można wykorzystać do uruchamiania odbiorników elektrycznych na postoju. Dzięki temu możemy słuchać radia czy włączyć światła bez uruchamiania silnika. Jednak nie można robić tego zbyt długo, ponieważ prąd szybko wyczerpie się, co później uniemożliwi rozruch auta. Dla przykładu, podstawowym akumulatorem do Matiza jest bateria o pojemności 35 lub 45 Ah (amperogodzin). Jest to niewiele i wystarczy zaledwie kilkadziesiąt minut słuchania radia na parkingu, by później nie dało się już odpalić silnika.
Zupełnie inną rolę mają baterie trakcyjne. Występują one zarówno w samochodach całkowicie elektrycznych jak i hybrydowych. Magazynują one dużo większą ilość energii od ich rozruchowych odpowiedników, dzięki której auto może samodzielnie jechać, korzystając z silnika elektrycznego. Cena akumulatorów trakcyjnych jest też sporo większa, ponieważ są one bardzo duże i mają bardzo wysoką pojemność, a także większe napięcie znamionowe. Powoduje to, że nie można ich samodzielnie wymienić, gdy ulegną zużyciu.