Układ wydechowy samochodu to zaawansowany system, składający się z wielu elementów umożliwiających prawidłowe odprowadzanie spalin z tzw. komór cylindrów. Proces ten rozpoczyna się od silnika, z którego gazy trafiają najpierw do kolektora, a później do katalizatora, gdzie dochodzi do ich zredukowania w wyniku użycia wysokiej temperatury.
W dalszej kolejności odprowadzane są do tłumików i po oczyszczeniu wydostają się z auta przez rurę wydechową. Sprawność układu wydechowego jest niezwykle istotna, ponieważ wpływa on na komfort jazdy, zużycie paliwa oraz prawidłową pracę silnika. A co najczęściej ulewa w nim awariom?
Typowy układ wydechowy jest wyposażony w takie części, jak tłumiki, katalizatory, rury wydechowe czy wieszaki gumowe i metalowe. Dosłownie każda z nich może ulec uszkodzeniu pod wpływem czynników zewnętrznych, ponieważ system ten znajduje się pod spodem pojazdu. Najczęstsze objawy jego awarii to m.in. zapach spalin we wnętrzu auta, nadmierny hałas oraz zerwanie poszczególnych elementów spowodowane korozją lub złym montażem.
Bardzo często uszkodzeniom ulegają zwłaszcza tłumik końcowy, kolektor i katalizator. Ta pierwsza część psuje się w wyniku skraplania się wody. Z kolei kolektor wydechowy jest podatny na pęknięcia wskutek regularnego rozgrzewania się oraz stygnięcia. Na szczęście wymiana tego elementu nie jest niezbędna, bo wystarczy mocny spaw.
Najbardziej chyba wrażliwymi jednostkami omawianego układu są jednak katalizatory uniwersalne, psujące się z powodu niedrożności związanej z osadzaniem się sadzy. Możemy to wyczuć poprzez spadek mocy samochodu. Jeśli dojdzie do uszkodzenia katalizatora, powinniśmy udać się do warsztatu i dokonać jego wymiany. W celu zwiększenia żywotności poszczególnych elementów systemu wydechowego warto stosować pokrycia antykorozyjne.