Każdy, kto zajmuje się przemysłem ciężkim i musiał kiedyś mierzyć się z transportem dużych maszyn i urządzeń wie, że taka operacja wymaga szczegółowego planowania i indywidualnego podejścia. Zanim przystąpimy do takiej operacji warto odpowiedzieć sobie na pytania: Jakie wymiary ma ładunek? Gdzie go transportujemy? Czy są wymagane jakieś formalności administracyjne?
Transport ponadgabarytowy to przewóz bagaży, których format przekracza dopuszczalne normami prawa parametry. Prawo drogowe w Polsce jest w tym aspekcie dostosowane do norm panujących w całej Europie, zatem nie ma żadnych dodatkowych ograniczeń między przewożeniem dużych urządzeń wewnątrz kraju, jak i poza jego granice. Transport ponadgabarytowy krajowy, jak i transport międzynarodowy występują wtedy, gdy:
– szerokość ładunku lub pojazdu jest większa niż 2,5 metra,
– długość naczepy jest większa niż 16,5 metra,
– długość przyczepy jest większa niż 18,5 metra,
– wysokość przekracza 4 metry,
– masa przekracza 42 tony.
Aby przewieźć ładunek ponadgabarytowy, czyli np. maszyny budowlane, kombajn, dźwig, transformatory energetyczne, turbiny wiatrowe czy silosy, wymagane jest uzyskanie pozwoleń, które nie są potrzebne w tradycyjnym przewozie. Rodzaje zezwoleń wydawane na przewóz towarów ponadnormatywnych są podzielone na siedem kategorii, w zależności od wymiarów ładunku. Organizując transport należy pamiętać także o ubezpieczeniu ładunku, wyznaczeniu trasy, pilotażu, ochronie przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i zachowaniu zasad BHP. Parametrów jest zatem całkiem sporo, dlatego warto rozważyć zlecenie całego przedsięwzięcia specjalistom, którzy mają doświadczenie w relokacji ładunków ponadgabarytowych w całej Europie. Przykładową ofertę takich fachowców można znaleźć pod adresem http://teul.pl/transport-ponadgabarytowy/.