Wtryskiwacz to integralny element wchodzący w skład hydraulicznego systemu wtrysku paliwa w silniku samochodowym. Jego zadaniem jest przede wszystkim podawanie określonej dawki paliwa pod właściwym ciśnieniem do komory spalania, a także zapewnienie jego odpowiedniego rozpylenia. Wtryskiwacze ściśle współpracują z pompami wysokiego ciśnienia. Warto podkreślić, że są to części, do których trudno się dostać bez odpowiednich narzędzi, dlatego ich kontrolę lepiej jest zlecić wykwalifikowanemu mechanikowi. To samo dotyczy ich wymiany, co oferuje m.in. http://urwana-swieca-zarowa.com.pl/.
Współcześnie wtryskiwacze są montowane powszechnie w wysokoprężnych silnikach Diesla, ponieważ tego typu konstrukcje muszą spełniać określone wymogi ekologiczne. Warto podkreślić, że powinny one być co jakiś czas czyszczone w profesjonalnym warsztacie (koszt to około 200 zł). Ignorowanie tej czynności może bowiem doprowadzić do ich uszkodzenia, co z kolei wiąże się z koniecznością wymiany na nowe – a zaznaczmy, że cena oryginalnych wtryskiwaczy do układów common rail przekracza nierzadko 1000 zł. Warto zatem stosować zabiegi przedłużające żywotność omawianych elementów. Jednym z nich jest regularna wymiana filtrów i olejów w silniku. Oto najczęstsze objawy awarii wtryskiwaczy samochodowych:
– dymienie na czarno – taka sytuacja oznacza, że prawdopodobnie została dostarczona za duża dawka paliwa
– dymienie na biało – rezultat spalania oleju albo odparowywania niespalonego paliwa
– zauważalny spadek osiągów auta
– kłopot z uruchomieniem silnika na ciepło – przyczyną jest zazwyczaj nieszczelna konstrukcja wtryskiwacza
– problemy z odpaleniem silnika na zimno – nieodpowiedni parametr wtrysku
– zapieczony wtryskiwacz – w wyniku jego zablokowania przez tzw. nagar (mieszanka oleju, spalin oraz sadzy) lub korozję
– gaśnięcie silnika na jałowym biegu
– nierówna praca silnika – powodem jest najczęściej zatkana dysza wtryskiwacza, ewentualnie jego przegrzanie