Każdy, kto kiedykolwiek interesował się marketingiem internetowym oraz tym, dlaczego w wynikach wyszukiwania Google pewne strony są wyżej od innych, zetknął się zapewne z dwoma pojęciami: SEO i SEM. Te dwa skróty pochodzą od angielskich nazw: Search Engine Optimization oraz Search Engine Marketing. Oba terminy wiążą się z widocznością strony internetowej w internecie i są od siebie zależne, jednak nie są tym samym. Terminów tych nie należy stosować zamiennie.
Search Engine Marketing jest terminem oznaczającym ogół działań marketingowych, mający na celu skierowanie na daną stronę internetową jak największej ilości osób. W zakres SEM wchodzą zarówno działania SEO, jak i inne, zwykle płatne, narzędzia marketingowe (reklamy i artykuły sponsorowane).
Dobra pozycja w internecie to aktualnie, w większości branż, jeden z najważniejszych filarów marketingu. Prowadzenie efektywnych działań z zakresu SEM wymaga odpowiedniej wiedzy i nakładu czasu. Stąd coraz większa ilość firm decyduje się na współpracę z firmami pozycjonującymi. Jeżeli interesuje nas skuteczne pozycjonowanie organiczne – Poznań jest jednym z miast, w których działają najlepsze firmy, specjalizujące się w usługach SEO i SEM. Przykładem jest firma iCEA, która nieprzerwanie od wielu lat oferuje skuteczne pozycjonowanie organiczne stron internetowych, a o jakości ich usług świadczy zainteresowanie i współpraca z takimi markami jak np. PZU. Firmy z takim doświadczeniem potrafią wypozycjonować niemal każdą witrynę, spełniając przy tym wszystkie wymagania postawione przez klienta.
SEO to ogół działań, które składają się na pracę nad dobrą pozycją strony internetowej w wyszukiwarce. To wszystkie działania, które sprawiają, aby strona internetowa była jak najbardziej widoczna dla potencjalnego zainteresowanego użytkownika, poszukującego konkretnych informacji, produktów lub usług. Optymalizację prowadzi się pod konkretne frazy kluczowe, które użytkownik podaje wyszukiwarce w celu odnalezienia potrzebnych mu informacji.
Wprowadzanie optymalizacji SEO jest procesem, na którego efekty trzeba czekać od kilku tygodni, do nawet kilku miesięcy. Niezależnie od tego, czy optymalizacją swojej strony internetowej zajmujemy się samodzielnie, czy powierzamy ją firmie takiej jak agencja SEO, efekty nie będą widoczne od razu po wprowadzeniu zmian.
Warto wiedzieć, że optymalizacja strony, aby realizować skuteczne pozycjonowanie organiczne, celem zdobycia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania to nie tylko działania prowadzone na samej stronie internetowej. To także działania podejmowane poza nią. Search Engine Optimization możemy podzielić na proces przeprowadzany on – site (wewnątrz strony) oraz off- site (zmiany wprowadzane poza stroną).
Do działań on – site zaliczamy działania takie jak:
Niezwykle ważny element optymalizacji. Nawet najlepsza firma pozycjonująca nie będzie w stanie zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwania, jeżeli zawartość strony będzie słaba i nieunikalna. Różnorodna, unikalna, odpowiadająca tematyce strony treść to podstawa.
Duże znaczenie ma nie tylko jakość treści, ale także jej struktura. Nagłówki, akapity, wypunktowania oraz obecność fraz kluczowych i ich odmian, występujące wyróżnienia typu pogrubienie lub pochylenie, sprawiają, że wyszukiwarka (i użytkownicy również!) odbiera treść jako różnorodną i wartą pokazania wyżej w wynikach.
Słowa kluczowe powinny znaleźć się zarówno w treści tekstów zamieszczonych na stronie, jak i w treści nagłówków H1, opisie strony oraz w jej tytule. Kolejnym elementem optymalizacji jest regularne aktualizowanie treści na stronie. To działanie, dzięki któremu treść będzie odbierana jako nowa i unikalna. Pracując nad stroną regularnie, przy jednoczesnym stosowaniu się do powyższych zaleceń, jesteśmy w stanie w względnie niedługim czasie korzystnie wypozycjonować naszą stronę.
Równie ważne co tekst, są zdjęcia. Każde zdjęcie powinno być opisane. Najlepiej, jeżeli w takim opisie znajdą się frazy kluczowe. Optymalizacja rozmiaru zdjęć jest także niezwykle znacząca dla czasu ładowania strony i podstron.
Najprostsza zasada brzmi: krótsze adresy URL są chętniej kopiowane, więc strona o krótszym adresie ma szansę znaleźć się w katalogu wyżej. Warto pamiętać także o adresach URL podstron i o ich odpowiedniej konstrukcji. Za najbardziej przyjazne wyszukiwarkom uchodzą adresy, w których do oddzielania słów wykorzystywane są myślniki. Zasada ta nie sprawdza się jednak w przypadku adresu strony głównej. Im bliżej początku nazwy domeny znajdzie się słowo kluczowe, tym lepiej.
Witryna powinna być skonstruowana intuicyjnie oraz dawać jasny przekaz (call to action). Zastosowanie systemu linków wewnętrznych pomiędzy podstronami zwiększa jej wiarygodność, podkreśla powiązanie i spójność tematyczną zawartości.
Warto poświęcić chwilę na stworzenie mapy strony, która w widoczny sposób będzie wyróżniać ją w wynikach wyszukiwania i nadawać jej profesjonalne, kompletny charakter.
Już od jakiegoś czasu wyszukiwarka Google kieruje się zasadą „mobile first”. Zdecydowana większość użytkowników internetu korzysta z niego za pomocą urządzeń mobilnych. Zoptymalizowanie strony pod ich kątem, wpłynie pozytywnie nie tylko na odczucia użytkowników, ale i na pozycję w wynikach wyszukiwania. Stosowanie się do zaleceń i reagowanie na wprowadzane przez Google modyfikacje, jest korzystne jeżeli dążymy do tego, aby jak najlepiej wypozycjonować witrynę.
Na przykładzie strony firmowej, do działań off – site zaliczamy działania takie jak:
Tworzenie treści związanej z działalnością firmy i wysłanie jej do mediów, osób zarządzających stronami partnerskimi, na branżowe profile w mediach społecznościowych, blogi, itp., w celu publikacji.
Działania typu off – site, czyli głównie budowanie sieci linków prowadzących do strony, nie mogą być skierowane wyłącznie na ilość. Kluczowe w procesie link building jest umieszczanie linków na wiarygodnych, sprawdzonych stronach.